Inleiding (beschouwen)

Didactische aanpak

Op het bord zijn twee schilderijen / foto's te zien van omgevingen. De kinderen gaan vragen over deze omgevingen beantwoorden. Wat zie je? Welke beelden herken je? Wat voor een gevoel krijg je hierbij? Wat zou de schilder / fotograaf hiermee willen zeggen? Wat denk jij wat voor een monster in deze omgeving past?

organisatie 

De kinderen zitten aan hun eigen tafel en zitten klaar om antwoorden op te schrijven.

middelen

- Digibord

- Potloden

- Papier

- Gummen

 

Instructie (visualiseren)

Didactische aanpak 

Ik ga zo een verhaal vertellen over Tom het monster. De kinderen moeten goed luisteren naar wat ik vertel. Want we gaan hier straks een tekening van maken. We gaan straks eerst schetsen en dan gaan we het netjes uittekenen. Schetsen doe je met dunne lijnen zodat je het ook weer makkelijk kunt uitgummen. 

 

organisatie

De kinderen zitten aan hun eigen tafel met hun gezicht op mij gericht 

 

middelen

- Digibord

 

 

Begeleiden in oefening (Visualiseren)

Didactische aanpak

De kinderen krijgen allemaal een kladblaadje en mogen het monster schetsen. Het schetsen doe ik zelf van tevoren nog een keer voor. Na dat de kinderen geschetst hebben krijgen ze een normaal blaadje van mij en gaan we door naar de verwerking. 

 

Organisatie

De kinderen zijn aan tafel aan het schetsen.

 

Middelen

- digibord

- kladblaadjes

- potloden 

- gummetjes

 

Verwerking (creativiteit)

Didactische aanpak
De kinderen krijgen een probleem te horen over het monster waar ze iets mee moeten doen. Het monster kan bijvoorbeeld niet meer lopen. Hoe kunnen de kinderen dit oplossen en wat kunnen ze dan bij het monster tekenen. Hoe ziet een monster er uit die niet kan lopen en waarom kan hij niet lopen.

Organisatie

De kinderen zitten op hun eigen plek. Ze mogen zachtjes kletsen met de buurman of buurvrouw nadat ze zelf op papier hun oplossing hebben geformuleerd. 

Middelen

-Probleem voor het monster
-potlood
- Kleurpotloden
-eventueel liniaal of iets dergelijks.
-papier
- klein papier om de oplossing voor het probleem op te schrijven

 

Evaluatie (21st century skills)

Didactische aanpak

De leerlingen hebben nu de mogelijkheid om hun eigen project kort te presenteren in groepjes. De opdracht is dat ze tips en tops geven aan de verschillende tekeningen. De tips en tops schrijven diegene op het invulformulier. Als iedereen feedback heeft gekregen gaan ze er wat meedoen, ze gaan hun eigen tekening aanpassen aan de feedback van de leerlingen. Hier zijn de leerlingen wel vrij in, want de ene leerling vindt bijvoorbeld een blauw monster mooi, en de andere weer van groen.

Organisatie

Leerlingen zitten in groepen van 4. Om de beurt geven ze elkaar feedback.

Middelen

Invulformulier feedback